دسته بندی

روش های تشخیص روپوش پزشکی با کیفیت

روش‌های تشخیص روپوش پزشکی با کیفیت

همان طور که میدانید، بیمارستان می بایست محیطی بهداشتی و عاری از هرگونه میکروب و آلودگی باشد. اما قطعا کنترل این امر، کاری سخت و غیرممکن است. عدم کنترل بهداشت باعث به خطر افتادن سلامتی کارکنان بیمارستان خواهد شد. پرسنل بیمارستان برای حفظ سلامتی خود، باید لباس مناسبی بپوشند که به عنوان پوشش بدنی آن‌ها را از خطرات احتمالی محفوظ بدارد. مهم ‌ترین و اصلی ‌ترین دلیل پوشیدن روپوش‌های بیمارستانی توسط کادر درمان، در امان بودن تقریبی از بیماری ها و آلودگی هاست. پوشیدن این نوع البسه و پوشاک، بسته به جایگاه شغلی و نوع هدف کادر درمان و پرسنل بیمارستان ها متفاوت است. یکی از این البسه بیمارستانی، روپوش پزشکی سفید است، که اغلب توسط پزشکان و تکنسین های آزمایشگاه استفاده می شود.

 

پارچه مناسب جهت تهیه البسه بیمارستانی

کاربرد پارچه در بیمارستان‌‌ها و مراکز درمانی متنوع و زیاد است و فقط در مصرف  پوشاک خلاصه نمی‌شود. برای مثال : ملحفه ها، پرده ها، روتختی ها و… . درمان‌گاه‌ها و بیمارستان‌ها انتخاب نوع و جنس پارچه را از لحاظ میزان و درجه کیفیت، با نگاه و توجه به سطح مالی، پولی و توان اقتصادی خود انجام می‌دهند. کارخانه ها و شرکت‌های نساجی زیادی بصورت حرفه ای به دلیل نیاز همه روزه بیمارستان‌ها به پارچه و استفاده از آن، در مسیر بافت و تولید منسوجات با کیفیت گام برداشته و فعالیت می‌کنند.

 

ویژگی های پارچه مناسب جهت تهیه روپوش پزشکی با کیفیت و پوشاک بیمارستانی

مقاوم در برابر شستشو

به علت مسائل بهداشتی، درمانی و اصل رعایت، منسوجات تولید شده و مورد استفاده در پوشش‌های بیمارستانی یا باید بصورت یکبار مصرف باشد و یا از نظر کیفی در سطح بالایی باشد و در برابر شستشوی مداوم از مقاومت بالایی برخوردار باشد. بنابراین باید برای مصارف پزشکی به صورت تخصصی پارچه ای تولید شود که در برابر انواع مواد شوینده و ضدعفونی کننده و سفید کننده ها بویژه آب ژاول، بافت پارچه زود آسیب نبیند، رنگ آن پخش نشده و از بین نرود و مجموعا در کیفیت پارچه خللی ایجاد نکند.

الیاف مناسب

وجود نخ پنبه در الیاف و تار و پود منسوجات تولید شده باعث مقاومت بالای پارچه در مقابل مواد شیمیایی و وجود پلی استر به مقاومت و دوام پارچه در برابر شستشو کمک زیادی می‌کند. اغلب پارچه های موجود در بازار دارای این دو ترکیب بوده و مناسب برای استفاده و دوخت روپوش پزشکی بشرط دارا بودن دیگر مولفه های یک روپوش با کیفیت هستند.

لطافت و نرمی

لطافت پارچه های مورد استفاده در لباس‌های کارکنان بیمارستان ها به دلیل تماس با پوست فرد، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و دومین مشخصه یک پارچه استاندارد برای تهیه پوشاک تیم درمانی اعم از پزشک و پرستار و گروه اتاق عمل است. برای بافت پارچه های مورد استفاده باید بهترین و مطلوب‌ترین الیاف بهداشتی  به کار گرفته شود تا با هر نوع پوستی سازگار باشد و ایجاد حساسیت نکند. همچنین :

  • این نکته نیز باید مدنظرقرار گیرد که روپوش‌ها نباید بدن‌نما باشند
  • نوع و جنس پارچه استفاده شده در تهیه و دوخت روپوش پزشکی تاثیر بسزایی در بالا بردن یا افت کیفیت آن می‌گذارد. در این مقاله به دو نمونه از بهترین پارچه ها اشاره می‌کنیم، تترون و ترگال .
  • پارچه ترگال به دلیل سنگینی و خوش فرمی و مقاومت بالای آن در برابر شستشو و مواد شوینده گزینه بسیار مناسبی است، پارچه تترون هم انتخابی مناسب برای خانم‌ها در فصل گرم تابستان است.

 

روپوش پزشکی جدید چه ویژگی هایی دارد ؟

در ادامه به تاًثیر علم وتکنولوژی بر پوشش کادر درمان و بیمارستان می‌پردازیم. روپوش پزشکی نانو یکی از جدیدترین‌ها در زمینه بافت پارچه و نساجی است، این روپوش‌ها به دلیل استفاده از نانو الیاف در بافت آن، کمی گران‌تر از روپوش‌های پزشکی معمولی هستند. در مقابل قیمت گران‌تر، دارای خاصیت آنتی باکتریالی و خودتمیز شوندگی هستند و وجود این امتیازات آن‌ها را از شستشو به اندازه لباس‌های عادی دیگر در امان نگه داشته است و کیفیت پارچه در برابر شستشو دیگر هیچ اهمیتی خواهد داشت.

نانو الیاف استفاده شده در این نوع از روپوش خواص خود را تا مدتی معین حفظ خواهند کرد. فقط کافی است تاریخ انقضای الیاف را بدانید و برای کسب این اطلاعات در این زمینه بهتر است در هنگام خرید از فروشنده سوال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.