محصولات ارتوپدی و روپوش پزشکی

کمک به مچ دست پیچ خورده با مچ بند طبی

کمک به مچ دست پیچ خورده با مچ بند طبی

در بسیاری از مواقع ممکن است مچ دست به هنگام بروز مشکلاتی مانند کشیدگی، آسیب دیدگی در اثر ضربه و .. دچار پیچ خوردگی شوند. پیچ خوردگی مچ دست در حالتی رخ می دهد که رباط های این ناحیه که استخوان های مچ را به یکدیگر متصل می کنند، دچار آسیب هایی شوند. این آسیب ها معمولا به دلیل این است که فشار زیادی به مچ وارد می شود. در نهایت این مسئله منجر به پارگی رباط ها و پیچ خوردگی مچ دست می گردد. یکی از راه های کمک به بهبود مچ دست پیچ خورده استفاده از مچ بند طبی می باشند. بسیاری از ورزشکاران نیز به هنگام انجام فعالیت های ورزشی سنگین دچار این عارضه می شوند که بسیار ناراحت کننده و دردناک می باشد.

در بسیاری از موارد پیچ خوردگی مسئله مهمی نیست و با انجام برخی روش های درمانی خاص امکان درمان آن وجود دارد. اما در صورتی که این وضعیت بسیار جدی باشد، ممکن است به درمان های دیگری نیاز باشد.

 

علائم مچ دست پیچ خورده

به طور کی هنگام که مچ دست دچار پیچ خوردگی می شود، زمانی که افراد کوچک ترین حرکتی به مچ دست خود می دهند، با درد بسیار شدیدی مواجه می شوند. در این شرایط معمولا در این ناحیه تورم، کبودی و التهاب زیادی ایجاد می شود که می تواند به دلیل بروز خون مردگی در مچ دست آسیب دیده باشد. همچنین ممکن است افراد با علائم دیگری نظیر احساس هرگونه ضعف و ناتوانی در خود نیز مواجه شوند که به دلیل آسیب دیدگی رباط های مچ دست است.

در صورتی مچ دست پیچ خورده شود، امکان ایجاد کوچک ترین حرکتی در مچ دست وجود ندارد و گرمایی زیادی در این ناحیه ایجاد می گردد. افراد در صورت وجود هریک از این علائم باید در سریع ترین زمان برای درمان آن اقدام نمایند.

 

روش های درمان مچ دست پیچ خورده

در بسیاری از مواقع در صورتی که پیچ خوردگی مچ دست از نوع معمولی باشد، می توان با استفاده از کمپرس یخ درد و تورم آن را به میزان بسیار زیادی بهبود بخشید. در این روش باید روزی دو الی سه بار کمپرس یخ بر روی ناحیه آسیب دیده مچ قرار داده شود تا التهاب آن کاهش پیدا نماید. همچنین انجام برخی از حرکات ورزشی متناسب تحت نظر فیزیوتراپ نیز یم تواند کمک کند تا درد مچ دست به خوبی تسکین یابد.

با استفاده از تمیریناتی مانند چرخش مچ دست، حرکت مشت، حرکات آرام انگشتان و … در مدت زمان لازم امکان تسریع در روند بهبودی پیچ خوردگی مچ دست به راحتی وجود دارد.

استفاده از مچ بند طبی

در پیچ خوردگی های مچ دست متوسط باید از مچ بندهای طبی مناسب جهت درمان ناحیه آسیب دیده استفاده نمود. این ابزار کمکی که معمولا از نوع آتل دار آن در این شرایط استفاده می گردد، می تواند مچ دست را تا زمان بهبودی کامل به صورت کاملا بی حرکت نگهداری نموده و از وارد شدن هرگونه ضربه و آسیب به آن جلوگیری نماید.  این نوع محصول می تواند گرمای لازم را در ناحیه آسیب دیده مچ دست ایجاد نماید. این گرما مقدار گردش خون را افزایش داده و در نتیجه منجر به کاهش درد، التهاب و تورم این ناحیه می گردد.

در صورتی که پیچ خوردگی مچ دست از نوع شدید باشد، تنها راه درمان و بهبودی آن انجام عمل های جراحی می باشد. در این شرایط پزشک متخصص ابتدا اقدام به بررسی میزان آسیب دیدگی مچ دست نموده و سپس به کمک جراحی، موجب ترمیم رباط ها و بافت های آسیب دیده مچ دست می شود. همچنین پس از انجام عمل جراحی نیز باید طی یک مدت زمان معین جهت جلوگیری از حرکت شدید مچ دست و طی شدن صحیح زوند درمان، از مچ بند طبی آتل دار استفاده گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.