دسته بندی

چرا پزشکان از روپوش پزشکی استفاده میکنند ؟

چرا پزشکان از روپوش پزشکی استفاده میکنند ؟

حتما با مراجعه به بیمارستان و یا پزشکان، فرم های مخصوصی که پرسنل و یا پرستار ها و پزشک ها بر تن دارند  را دیده اید. هر شغلی دارای فرم‌های مخصوص به خود است. این فرم‌ها مشخص می‌کنند که هر فرد دارای چه سمت و کاری است. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی روپوش پزشکی و علت استفاده و فواید این لباس صحبت کنیم. به طور کلی جنس این روپوش‌های پزشکی معمولا پنبه‌ای و یا پلی استر است. برای اینکه این روپوش ها دائما در معرض لکه دار شدن و آلودگی هستند، جهت شستشوی سریع‌تر و صاف شدن آن از این جنس‌ها استفاده می‌شود‌.

 

پوشیدن این لباس فرم از چه زمانی آغاز شد؟

مدت‌ها پیش از اینکه پزشک‌ها شروع به استفاده از لباس پزشکی کنند، پرسنل آزمایشگاه های شیمی و طبی از این فرم استفاده می‌کردند. بعد از مدتی به علت اینکه هر دو شغل پزشکی و ازمایشگاهی به دنبال یک هدف بودند، پوشیدن این لباس در پزشکان نیز باب شد. که از ابتدای قرن هجدهم این فرایند ادامه پیدا کرد. در آن زمان از لباس‌های پزشکی به عنوان نشانی از پاکی یاد می‌شد.

در برخی از مناطق پزشکانی وجود داشتند که چند دهه از این لباس استفاده می‌کردند. بعد از مدتی تلاش بر این شد که این لباس به صورت یک لباس استاندارد و مناسب این شغل مورد استفاده قرار گیرد. حتی بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان پزشکی نیز مراسمی برای پوشیدن این لباس در برخی دانشگاه ها برگزار می‌شود. لباس روشن پزشکی حس نظافت و پاکی و ارامش بسیاری را به مخاطب انتقال می‌دهد. از این رو این لباس همواره مورد استفاده این دسته قرار گرفت. روپوش پزشکی دخترانه دارای ابعاد کوچکتری نسبت به روپوش پزشکی مردانه می باشد.

خرید روپوش پزشکی

تاثیر روپوش پزشکی بر ذهن

ازمایش‌های بسیاری در این زمینه انجام شد و مشخص شد که هنگامی که پزشکان از این لباس استفاده می‌کنند، میزان اضطراب و استرس بیماران کم می‌شود. کودکان اعتماد بیشتری می‌کنند و بزرگسالان حس تسکین و ارامش می‌یابند.

اگرچه چند سال بعد تحقیقاتی انجام شد که نشان داد این لباس های بلند پزشکی به علت رنگ سفید خود میزان انتقال بیماری و لکه و باکتری را چند برابر بیشتر می‌کنند. لذا استفاده از اسکراب نیز به همراه این لباس‌ها ادامه پیدا کرد.

روپوش پزشکی حس علم و مستعد بودن را به صاحب خود اهدا می‌کند و به همین منظور به دانشجویان پزشکی و سایر رشته‌های علوم پزشکی این لباس هدیه داده می‌شود‌.

 

چرا رنگ سفید؟

رنگ سفید نشان ‌دهنده پاکی و تمیزی است. بیمارانی که به پزشکان مراجعه می‌کنند، همواره انتظار یک فرم پزشکی تمیز و عاری از عفونت و لکه را از پزشک خود دارند. روپوش پزشکی سفید به علت نشان دادن تمامی لکه‌ها، تیرگی‌ها، و عفونت‌‌ها باعث می‌شود که صاحب لباس زودتر از میزان الودگی و محل آن مطلع شود و به رفع آن بپردازد. اینگونه بیمار هم از نظافت روپوش پزشک مطمئن خواهد بود.

در کشورهای آسیایی مانند آرژانتین، این لباس نه تنها به صورت یک فرم پزشکی است، بلکه به عنوان یک شکل آموزشی نیز توسط اساتید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با وجود علاقه بیماران به مشاهده لباس سفید پزشکی برتن پزشکان، اما برخی از افراد شاغل در این دسته پوشیدن لباس های گان را به روپوش سفید ترجیح می‌دهند. آنها خوب می‌دانند که میزان انتقال الودگی از طریق این لباس‌ها تا چه حد است.

آزمایش هایی که روی پزشکان انجام شده است، نشان می‌دهد  که فشار خون انها در محیط بیمارستانی و با این روپوش سفید بیشتر از خارج بیمارستان یا محل درمان آنها است. که این پدیده در علم روانپزشکی یک بیماری فوبیایی نیز محسوب می‌شود. ازمایشی انجام شد که نتیجه آن مشخص کرد هنگامی که به بیماران برخی از مسکن‌ها تزریق می‌شود، با مشاهده روپوش سفید پزشکان اثر آنها کمتر شده و یا کامل از بین می‌رود.

چند نکته درباره روپوش پزشکی

چند سال قبل در کشور انگلیس، به پزشکان اجازه پوشیده لباس پزشکی با آستین های بلند داده نمی‌شد. حتی چندین سال بعد برخی مراکز سعی در ممنوع کردن این قبیل لباس‌های آستین بلند داشتند. ولی تلاش های آنها بی‌نتیجه ماند. به دلیل اعتراضات زیادی که به بلندی استین‌های پزشکی وارد شده بود، ازمایشگاهی میزان این تاثیر را مقایسه کرد و اعلام کرد که هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد.

البته همچنان مراکز بین‌المللی تلاش برای ساخت لباس هایی دارند که کمترین میزان آلودگی را انتقال دهد و در عین حال قابلیت شستشوی اسان‌تری داشته باشد و بتواند در مقابل ورود میکروب ها به الیاف جلوگیری کند.

با وجود این، همچنان استفاده از لباس ها مرسوم است. پیدا کردن مرکز آلودگی عامل مهمی است. پزشکان هر روزه در مقابل انواعی از ویروس های ناشناخته و شناخته شده قرار می‌گیرند و اگر این عوامل بیماری زا باقی بمانند، و ناخواسته به فرد دیگری منتقل شوند، میتوانند یک انسان سالم و یا بیمار را به بیماری خطرناک ‌تری مبتلا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.