دسته بندی

ویژگی های روپوش آزمایشگاهی و پزشکی

ویژگی های روپوش آزمایشگاهی و پزشکی

روپوش پزشکی یکی از وسایل ارزشمند و اساسی برای پزشکان،پرستاران، دانشمندان آزمایشگاه‌ها، داروسازان و… است برای محافظت در برابر میکروب‌ها و سایر آلودگی ها استفاده می‌شود و به همین دلیل رنگ آن سفید است تا آلودگی‌ها سریع تشخیص داده شود روپوش پزشکی آزمایشگاهی و پزشکی درواقع نقش یک محافظ را برای شخص در برابر آلودگی های محیطی دارد.

 

انواع پارچه مورد استفاده در روپوش های پزشکی

  • برای ساخت روپوش ها از پارچه های کتان، تترون، ترگال، پنبه و پلی استر استفاده می‌شود.
  • پارچه‌های تترون معمولا پرمصرف ترین پارچه‌های مورد استفاده در بیمارستان ها هستند که به دلیل خنک بودن الیاف مورد استفاده در این پارچه این جنس یک انتخاب مناسب برای فصل تابستان است.
  • پارچه‌های ترگال نیز استفاده زیادی در تولید روپوش برای پزشکات و پرستاران دارد که نانع جذب مایعات توسط لباس می‌شوند.

مشاهده تمامی مدل های روپوش پزشکی

 

ویژگی‌های روپوش آزمایشگاهی

  • روپوش‌های آزمایشگاهی تنها یک روپوش دکمه دار سفید نیستند بلکه آن‌ها دارای ویژگی های خاصی هستند که موجب افزایش کیفیت و عملکرد آن‌ها می‌شود.
  • یکی از موارد مهم و قابل توجه در روپوش‌های آزمایشگاهی نوع پارچه‌ی آن‌هاست پارچه‌ی مورد استفاده برای روپوش باید با ویژگی‌های محیط کار مطابقت داشته باشد.
  • پارچه مورد استفاده در روپوش آزمایشگاهی باید سبک و راحت باشند و درعین حال نسبت به آلودگی‌های محیط بسیار ایمن و مقاوم باشند.
روپوش آزمایشگاهی

روپوش آزمایشگاهی

در طراحی روپوش های آزمایشگاهی نیز باید مواردی را رعایت کرد:

پزشکان و دانشمندان آزمایشگاه مدام در حال حرکت و جابجایی هستند در نتیجه لازم است که روپوش‌ها دارای جیب باشند تا امکان حمل وسایل ضروری مثل قلم، دفترچه یادداشت و یا حتی گوشی موبایل را داشته باشند.

همچنین نحوه‌ی انتخاب دکمه های روپوش هم بسیار مهم است، دکمه های روپوش نباید به راحتی باز شوند چون ممکن است بدن در معرض آلودگی قرار گیرد و همچنین دکمه ها نباید به گونه ای باشند که باز کردن آنها مشکل باشد و وقت زیادی را از فرد بگیرد به هنین دلیل معمولا برای روموش ها چهار دکمه در نظر می‌گیرند که حد متوسط است.

 

نحوه‌ی نگهداری و شستشوی روپوش پزشکی

با کار در آزمایشگاه یا بیمارستان روپوش شما ممکن است کثیف شود و لکه بگیرد و از آنجا که روپوش ها قیمت بالایی دارند شما باید با نحوه درست شستشوی آنها آشنا باشید تا روپوش پزشکی شما خراب نشود و مدت طولانی برای شما کار کند.

نکات مهم در شستشوی روپوش آزمایشگاهی و پزشکی

برای پاک کردن لکه‌های مختلف راهکار های متفاوتی وجود دارد که راهکار پاک کردن چند نمونه از آن‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد.

  • لکه خون: برای پاک کردن لکه خون ابتدا لباس را در آب سرد بخیسانید، مواظب باشید که از آب گرم استفاده نکنید چون باعث تثبیت لکه خون می‌شود و پاک کردن آن را دچار مشکل می‌کند، پس از این‌که بیشتر لکه با استفاده از آب سرد پاک شد از شوینده استفاده کنید و اجازه دهید حدود پنج تا ده دقیقه بماند سپس آن را آبکشی کنید.
  • لکه ناشی از ادرار،مدفوع،استفراغ: برای پاک کردن این لکه ها هم باید از آب سرو استفاده کنید قبل از آن با استفاده از یک شی مثل قاشق یا چاقوی یک‌بار‌مصرف لکه را از روی پارچه بردارید و به هیچ وجه پارچه را نمالید چون باعث تثبیت لکه می‌شود سپس می‌تواتید از مواد شوینده استفاده کنید و برای رفع بوی آن می‌توانید به آب جوش‌ شیرین اضافه کنید.
  • پماد: لکه هایی که پایه روغنی دارند، برای پاک کردن این لکه ها باید از آب گرم استفاده کنید، شما میتوانید روپوشتان را به همراه مقداری مناسب از ماده شوینده حدود پنج دقیقه در آب گرم بخیسانید و سپس آب‌کشی کنید.

 

همیشه قبل از این که روپوش پزشکی را در خشک کن بریزید آن را از نظر تمیز شدن لکه ها کاملا بررسی کنید و اگر لکه ای باقی مانده ابتدا آن را از بین ببرید. زیرا خشک کن موجب تثبیت لکه می‌شود و پاک کردن آن را بسیار مشکل می‌کند.

توجه داشته باشید که هرچه سریعتر نسبت به پاک کردن لکه ایجاد شده اقدام کنید، پاک کردن آن آسان تر خواهد بود و زمان کمتری از شما خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.